سطوح بالاتر ویتامین D سرمی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است

2سپتامبر 2020- بر اساس یک مطالعه منتشر شده در ژورنالDiabetes Care ، غلظت بالاتر 25-هیدروکسی ویتامین دی(25OHD) در سرم با خطر کمتری برای بروز دیابت نوع 2 (T2D) همراه است.

دکتر Mengying Wang، از دانشگاه پکن و همکارانش ارتباط بین غلظت 25OHD در سرم و خطر بروز دیابت نوع 2 در آینده و اینکه آیا این ارتباط تحت تاثیر رفتارهای خواب تغییر می کند را بررسی نمودند. این تجزیه و تحلیل شامل 350،211 فرد عاری از دیابت از بیوبانک انگلستان بود.

طی میانگین 8.1 سال پیگیری ، 6940 مورد ابتلا به دیابت نوع 2 در میان این افراد ثبت شده بود. محققان دریافتند که 25OHD سرمی به طور قابل توجهی با خطر پایین تر ایجاد T2D ارتباط دارد (نسبت خطر تنظیم شده ، 0.88 برای هر 10 نانومول در لیتر افزایش 25OHD). همچنین بین 25OHD و الگوهای کلی خواب بر خطر بروزT2D ، تعامل مهمی وجود داشت. در میان شرکت کنندگانی با الگوی خواب سالم تر، ارتباط معکوس بین 25OHD سرمی بالاتر و T2D بیشتر بود. خواب آلودگی در روز قوی ترین تعامل با 25OHD را نشان می داد. بطوریکه خطر ابتلا به T2D در ارتباط با 25OHD بالا، در میان شرکت کنندگان بدون خواب آلودگی مکرر در روز، کمتر از افرادی بود که خواب آلودگی بیش از حدی را در طی روز داشتند.

نویسندگان اظهار داشتند: یافته های ما، اگرچه با تکرار در مطالعات بعدی تأیید می گردد، اما ممکن است برای توسعه استراتژی های پیشگیری ازدیابت نوع 2از طریق بهبود مکمل ویتامین D در میان افراد مبتلا به اختلالات خواب، به ویژه خواب آلودگی در طول روز، پیامدهایی داشته باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-higher-vitamin-d-linked-diabetes.html